Урок "Зона степу"



Тема. Географічне положення, межі та розміри степу. Головні ознаки природних умов. Поділ на підзони. Несприятливі природні процеси. При­родоохоронні території.
Навчальна мета: сформувати знання про географічне положення зони степу; удосконалювати навички давати комплексну характеристику зо­ни; продовжити формувати навички порівняння природних комплексів; удосконалювати навички роботи з різними тематичними картами, їх ви­користання на практиці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, карта фізико-географічного районуван­ня, карти України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності, мультимедійна презентація «Український степ», гербарій рослин, картки з роздрукованими тестами, ноутбуки.
Опорні та базові поняття: фізико-географічна зона, фізико-географіч­на підзона, фізико-географічний край, фізико-географічна область, при­родні компоненти, змінені природні ландшафти, антропогенні ландшаф­ти, природоохоронні території.
Географічна номенклатура: фізико-географічні підзони, краї та облас­ті зони; раніше вивчені об'єкти рельєфу, гідрографії, адміністративні об­ласті.
ХІД УРОКУ

I.       Організаційний момент
II.    Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
Тестовий облік знань

1. Зона лісостепу охоплює… території України
А)34%
Б)40%
В)20%
2.В межах лісостепу поєднується природа:
А)лісу і висотної поясності
Б)лісу і степу
В)степу і гілей
3.Територія зони розміщена в межах таких тектонічних структур
А)Східно-Європейської платформи
Б)Дніпровсько-Донецької западини
В)Українського кристалічного щита
4.Розчленованість рельєфу пояснюється
А)наявністю лесових порід
Б)рівнинним рельєфом
В)переважанням чорноземів
5.Зона розташована в кліматичній області
А)степовій
Б)океанічній
В)атлантико-континентальній
6 Річний радіаційний баланс становить… мДж/м2
А)близько 3000
б)близько 1000
в)близько 500
7.Коефіцієнт зволоження зони становить
А)крайній захід- 2
Б)центральна частина-3
В)схід-1,2-1
8.Залісненість зони.. %
А)15
Б)10
В)12
9.Найбільша густота річкової мережі… км/км2                                                                                   
А)0,24
Б)0,30
В)0,1
10.Родючість земель становить… %
А)100
Б)90
В)75-80
11.Найпоширенішими сучасними процесами є:
А)ерозійні
Б)карстові
В)еолові
12.Антропогенні форми рельєфу-це ті, які створені:
А) вітром
Б) людиною
В) талими водами
1
А
2
Б
3
б,в
4
А
5
в
6
А
7
а,в
8
В
9
А
10
в
11
а,б
12
б
Дешифратор













                                                                      

Виконання інтерактивних вправ

III.    Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Для повної картини природи рівнинної фізико-географічної країни слід з'ясувати особливості степової зони. Перегляд відеоролика в презентації «Український степ».
Чим же степ відрізняється від інших природних зон?

IVВивчення нового матеріалу
Пояснення відбувається шляхом коментування слайдів відеопрезентації «Український степ»
1.  Географічне положення
(Площа ~ 240 тис км240 % території України; смугою більш ніж на 1000 км, завширшки від 100 км на заході до 300 км на сході, подеку­ди до 450 км.
2.  Особливості природи
o   Різноманітний низовинний і височинний рельєф(Причорноморська низовина, Приазовська височина, Придніпровська височина, Придніпровська низовина, Донецький кряж, рівнинний Крим);

o   поверхня скла­дена лесами та лесовидними суглинками, пісками, продуктами вивітрювання кристалічних порід.

o   Клімат континентальний з інтенсивним тепловим режимом; найтри­валіший в Україні вегетаційний період. Радіаційний баланс коливається від 4100-5320мДж/м2.Опадів мало , 450-300 мм на рік, ви­паровуваність удвічі переважає над кількістю опадів;


o   Зволоження недостатнє, тому густота річкової сітки найнижча в країні (0,1 км/км2), великі річки є транзитними : Дніпро, Південний Буг, Дунай; озера переважно лиманні, заплавні, деякі солоні; ґрунтові води високомінералізовані.

o   90%   зони зайнято чорноземами звичайними та південними, є каштанові ґрунти в комплексі із солонцями. Природна рослинність трав'яниста, залісненість — 3 % (переважна полезахисні насадження, байрачні ліси). Природні степові угрупу­вання збереглися лише в заповідниках та на схилових ділянках. Переважними природними ландшафтами були різнотравні ковилові, типчакові, лучні степові на чорноземах, зараз майже пов­ністю замінені господарськими.
3.  Фізико-географічні одиниці
На відміну від інших, зона поділяється на З підзони. Ті, у свою чергу, діляться на 7 країв, а потім на 22 області. Змінюються відповідно до зональних закономірностей в широтному напрямку та за умов посилення континентальності — із заходу на схід, а також впливають азональні фактори (рельєф).
4.  Ресурси та їх використання
Орні землі становлять понад 75 % території. Зона багата земель
ними, мінерально-сировинними ресурсами, на окремих ділянках —
рекреаційними, водними, кліматичними.

5.  Проблеми зони
Часті посухи, суховії, наростають несприятливі природні процеси: водна та вітрова ерозія, засолення ґрунтів. Цілинні степи зберег­лися лише в заповідниках.
6.  Природоохоронні території та заходи
Біосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський, Дунай­ський, створено ряд природних заповідників, заказників. Заходи за­лежать від інтенсивності господарської діяльності та несприятливих природних процесів.

V. Фізкультпауза

VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання інтерактивних вправ
Розгадати кросворд «Український степ» http://learningapps.org/display?v=p9522zpx101

Заповнити таблицю


Лісостеп
Степ
ФГП


Рельєф, кор. копалини


Клімат


Внутрішні води


Грунти


Рослини


Тварини


ФГ районування



VІI.Підсумки уроку                                                      
VIІI. Домашнє завдання
1.      Опрацювати §  37
2.      Доопрацювати таблицю

Вправа 1 до уроку "Зона степу"


Вправа 2 до уроку "Зона степу"

Вправа 3 до уроку "Зона степу"
Вправа 4 до уроку "Зона степу"
Відеофрагмент "Український степ" 
Презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.